חתונה יהודית
פירסום חתונה בדקה ה90 אירועים וחוויות ווידאו חתונה הנחות ומבצעים מאמרים רשימה אישית טיפים חתונה - ראשי
 
חדשות ומבצעים   
 השכרת חופות - חופת במבוק/ חופה יפנית במחיר הכי משלם
 אומנות הצילום צבי גלעד - מבצע חורף חם!!! 2 צלמי תמונות, אלבום דיגיטלי גדול, אלבומו הורים, סרט ערוך עם קליפים ברמה גבוה ביותר וצוות מגנטים ללא תוספת. במחיר ללא תחרות: רק 6300 ש"ח
 להקת הלל - מבצע מדהים!!! הרכב 5 נגנים רק ב4500 ₪
 משתלה מהלב - הנחה ללקוחות כל שמחה בהזמנת מזכרת מהאירוע מהמשתלה השיקומית
 ברכת כלה בעיצוב אישי - רוצים לפנק את הכלה בברכת כלה יחודית?
 ארמוניה - מבצע הדקה ה90 מחירים מיוחדים לתאריכים אחרונים לאירועי חנוכה

 

חתונה יהודית > מאמרים תורניים  >  ברית מילה > משמעותה של ברית מילה

משמעותה של ברית מילה  
23/01/2007

מאת הרב משה שפירא (פורסם באתר אש התורה www.aish.co.il )

ברית מילה מתבצעת על זכר יהודי שמונה ימים לאחר לידתו.

ההליך מתבצע על ידי מוהל - שהתמחה במערכת המצוות היהודיות הקשורות למילה ועבר הכשרה מעשית נרחבת.

מדוע ברית מילה?

אברהם, אבי היהדות, היה האדם הראשון בהיסטוריה שביצע ברית מילה. למעשה, הוא מל את עצמו.

ברית המילה כשמה כן היא. ברית. אברהם נדר שיחנך את זרעו לעבוד את אלוקים בדבקות מושלמת. בתמורה הבטיח אלוקים לערוב לקיום יוצאי חלציו של אברהם - משפחת העבריים, שהפכו לעם ישראל וידועים מאז כיהודים.


אלוקים הבטיח לאברהם שכל עוד יהיו יצורי אנוש בעולם, יהיו גם יהודים.

כל עוד יהיו יצורי אנוש בעולם, הבטיח אלוקים לאברהם, יהיו גם יהודים. ברית זאת, או חוזה זה בין אלוקים לאברהם נחתם באמצעות מעשה המילה.

כיום, על ידי ביצוע מצוות המילה, מנציחים יהודים, בני זרעו של אברהם, ברית זו שנכרתה בין אלוקים ואברהם אבי האומה, ועל ידי ברית המילה נעשים ילדיהם לחלק בלתי נפרד מהבטחה נצחית זו.

משמעות עמוקה יותר

העובדה כי ברית המילה מתבצעת ביום השמיני לאחר לידתו של הילד מרמזת לרעיון זה של קהילה יהודית נצחית.


המספר שבע מוסיף יסוד רוחני לזה הטבעי. המספר שמונה, מתעלה לגמרי מעל הטבע.

בתורה יש לכל ההתייחסויות למספרים משמעות גדולה. למשל, המספר שש מסמל את העולם הטבעי, שלו ארבעה כיוונים (צפון, דרום, מזרח ומערב) בתוספת מעלה ומטה. ששת ימי הבריאה, ששת ימי המעשה של השבוע, מרמזים אף הם לעולם הטבע. שבע מוסיף יסוד רוחני לזה הטבעי. היום השביעי, שבת, מוסיף רוחניות לחיינו למרות שעודנו בתחום עולם הטבע. שמונה, לעומת זאת, מתעלה לגמרי מעל הטבע. למשל, נס שמונת ימי החנוכה הנו מעל לטבע, מתעלה מעל המגבלות הפיזיקליות של חוקי הטבע ומנהגיו.

הבטחת אלוקים כי זרעו של אברהם ישרוד לנצח כעם היא בניגוד לחוקי הטבע. ההיסטוריה הוכיחה שוב ושוב כי אפילו החזקות שבאומות על פני האדמה חייבות בסופו של דבר להיעלם לתהום הנשייה - לדוגמא, המצרים, היוונים והרומאים. והנה, היהודים, עם מועט במספרו, עדיין כאן, חיים וקיימים.

ברית המילה, המבוצעת ביום השמיני, מזכירה לנו כי הקיום היהודי איננו תופעה טבעית, אלא על טבעית. הקיום היהודי מתריס כנגד חוקי הטבע. כאן טמון ההסבר מדוע נעשה סימן המילה על איבר הרבייה - הדבר מסמל את הרעיון כי זרעו של העם היהודי לא יכחד לעולם.

בנוסף לכך, ברית המילה נעשית במקום המזוהה עם תשוקותינו הטבעיות הגדולות ביותר, ומעניקה לנו בכך את הכוח הרוחני להתעלות מעל תאוות הגוף.

מטרת מצוות המילה

באם משתמשים רק במלה ``מילה`` ולא ``ברית מילה``, אפשר לטעות ולסבור כי הסרת עור העורלה הוא היסוד החשוב ביותר של המצווה.

האמת מכל מקום היא, כי את המילה חייבים לשלב עם הכוונה ליצור ברית דם בין אלוקים לבין העם היהודי.

זאת הסיבה שאדם אשר בוצעה בו מילה על ידי ניתוח רפואי גרידא ללא כוונה מיוחדת לקיים את המצווה, חייב לעבור הליך נוסף המלווה בכוונה מפורשת לקיים מצווה זאת. הליך נוסף זה, יחסית אינו כרוך בכאב, ומצריך רק הקזת טיפת דם מאבר הרבייה. אך הפעם מבוצע הדבר בתור ברית מילה.

מחויבות אישית

סוד ההמשכיות היהודית נעוץ בברית המילה, המחזקת את המחויבות האישית לאלוקים. כאשר דבר זה מושג, תופיע המחויבות הציבורית מאליה.

בבצעו את ברית המילה בעצמו, נדר אברהם לחנך את זרעו לעבוד את אלוקים בדבקות מושלמת. זהו עצם מהותה של ברית המילה - היא מסמלת את המחויבות האישית של הפרט להיות אדם טוב יותר ושלם יותר. ההזדהות הציבורית של האדם עם היהדות הנה עניין חיובי בהחלט, אך מצוות ברית המילה מלמדת אותנו כי ללא מחויבות אישית, הרי זו הציבורית לא תחזיק מעמד.

מי ייתן, ונזכה כולנו להכניס את בנינו בבריתו של אברהם אבינו ונזכה לראות את זהותם היהודית פורחת ומשגשגת.

קישורים:
מתוך האתר אש התורה